יוסף מנדלסון ועירית רייך-זיו "מגמות ושינויים במוסד הידועים בציבור – התבוננות מחודשת על ההשלכות המתבקשות" פורום עיוני משפט (תגוביות משפט) מח (2024)

מאמר זה מציע התבוננות מחודשת על המשמעויות המעשיות המתבקשות בעקבות השינויים בהלכה ביחס למוסד הידועים בציבור. הרעיון המרכזי שביסוד המאמר הוא כי שינוי הגדרת "דלת הכניסה" למוסד הידועים בציבור, משמעותו מעבר למבחן חד-שלבי אשר לפיו הכרה בבני-זוג כידועים בציבור תגרור עמה מניה וביה החלה של כלל החובות והזכויות החלים על בני-זוג נשואים, ללא בדיקות נוספות, בניגוד למבחן הדו-שלבי שהיה קיים בפסיקה עד לאחרונה.
במאמר נטען כי המצב המשפטי החדש מחייב פרשנות רחבה של המינוח "בני-זוג" (בהמשך למגמה הקיימת בפסיקה) כך שיכלול באופן גורף גם ידועים בציבור. לכל הפחות יש לפרש את הזכויות והחובות החלות על ידועים בציבור באופן דומה לאלו החלות על בני-זוג נשואים. בהקשר זה מתחייב שינוי משמעותי בפרט באשר להסדרת יחסי הממון שבין ידועים בציבור. התוצאה הרצויה והראויה היא החלה של חוק יחסי ממון בין בני זוג על מי שיוכרו כידועים בציבור. ככל שהצעה זו לא תתקבל נדרש (לכל הפחות) שינוי משמעותי באשר לאופן החלת הלכת השיתוף על ידועים בציבור.

למאמר המלא>>